Shiatsu

Iedereen heeft wel eens een klacht waarbij niet alleen het aangedane deel van het lichaam pijn doet of gevoelig is maar ook andere delen van het lichaam symptomen vertonen. Hieruit blijkt dat het lichaam als geheel functioneert en niet als een hoeveelheid van losse delen.

De chinezen zijn lang geleden al begonnen met het bijhouden van symptomen die bij ziekten en verstoringen van orgaanfuncties optreden. Steeds opnieuw bleken de symptomen als gevoelige-, tintelende-,pijnlijke-,stijve- ,droge- of geïrriteerde plekken op vaste banen (meridianen) op het lichaam te zien of te voelen te zijn. Ze kwamen ook tot de ontdekking dat via dezelfde weg genezing bewerkstelligd kon worden door op deze plekken druk uit te oefenen. Hierdoor word het zelfgenezend vermogen van het lichaam gestimuleerd wat inhoud dat het lichaam de juiste acties onderneemt om de balans weer te herstellen. Hierbij moet gedacht worden aan afgifte van hormonen,verwijding van bloedvaten, aanvoer van vers bloed en afvoer van afvalstoffen e.d.

Instinctief wrijven of kneden we allemaal wel eens een plek waar we last van hebben. Zelfs deze simpele handeling stimuleert in zekere mate het natuurlijk functioneren van diverse lichaamsprocessen en bevorderd herstel. Als deze handelingen systematisch worden toegepast door middel van Shiatsu zal het evenwicht van alle functies in het lichaam (homeostase genoemd) zich herstellen. Anders dan met lichaamsbelastende medicijnen is dit een natuurlijke methode zonder schadelijke bijwerkingen.

Shiatsu maakt gebruik van de hiervoor beschreven geweldige functies van het lichaam. Het Japanse woord Shi-Atsu betekend vinger-druk maar er word in deze therapievorm ook gebruik gemaakt van andere lichaamsdelen zoals handpalm, elleboog, knie en de voet. Traditioneel wordt er op een futon (matras van katoen) gewerkt ,maar een behandeling kan ook op een massagetafel worden gegeven.

Bij Anmo “praktijk voor therapeutische massage”is het mogelijk zowel Shiatsu Zen-style als Shiatsu-ryoho te ontvangen.

Shiatsu Zen-style is ontwikkeld door Massunaga en word gekleed gegeven op een futon. Deze style is meer gebaseerd op de oosterse filosofie dan op westerse wetenschap, en  wordt in alle rust en op het ritme van de ademhaling gegeven.

Shiatsu- ryoho is ontwikkeld door Namikoshi en word zowel op de futon als op de massagetafel gegeven. Deze style is meer gebaseerd op westerse wetenschap dan op de klassieke theorie en kan prima worden gecombineerd met andere vormen van behandelen.

Hier volgen enkele voorbeelden van symptomen die vragen om Shiatsutherapie:
Hoofdpijn, duizeligheid, slapeloosheid, whiplash, stijve schouders, pijnlijke onderrug, frozen shoulder, problemen met ontlasting, maag of buikklachten, hernia, RSI, Menstruatieklachten, onrustigheid, leverklachten, vermoeidheid in de benen, tintelingen in tenen of vingers, kleumerigheid, en verder diverse klachten die verband houden met spanning en stress.

Contraindicaties zijn:
Besmettelijke ziekten, ontstekingen (behalve slijmbeursontsteking), kanker, koorts, herstel direct na een operatie.